مرجع ارائه آموزشهای روزانه و رایگان در حوزه ی پیشرفت شخصی و راهکارهای موفقیت 
پیوندهای وبلاگ
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر


بررسی عوامل شکست یا موفقیت‌های استار‌ت آپ‌های دیگر ما را در تصمیم‌گیری‌های موجود برای فعالیت خود راهنمایی می‌کند. در این قسمت با مثال‌هایی عینی و کاربردی، با رایج‌ترین این عوامل که در عین شگفتی، ناشناخته هم هستند، آشنا می‌شوید. در قسمت‌های بعد، از ابعاد دیگری، این موضوع را بررسی خواهیم کرد و با عوامل به‌وجود آمدن این مشکلات آشنا شده و راهکارهایی را برای پیشگیری و یا مقابله با آن‌ها، ارائه می‌کنیم. برای مشاهده قسمت‌های دیگر این مطلب، می‌توانید از لینک‌های موجود در انتهای متن، به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

پوکمون، بیماری شایع

در جولای سال 2016 میلادی، یک بیماری همه‌ گیر، در جهان شایع شد. یک‌ دفعه هیولاهای کوچکی به نام «پوکمون» (Pokémon) در سراسر دنیا ظاهر شدند که مردم را تهدید می‌کردند که از قدرت خارق‌العاده‌شان برای نبرد در پارک‌ها، بلوک‌های شهری و خانه‌ها، استفاده می‌کنند. خوشبختانه خیلی زود یک نیروی داوطلب فداکار برای شکست دادن آن‌ها پیدا شد که با استفاده از یک تکنولوژی کمتر شناخته‌ شده گوشی‌های هوشمند، آن‌ها را دستگیر و سپس اهلی کند.

«پوکمون گو» (Pokémon Go) اولین موفقیت بزرگ از دنیای بازی‌های موبایلی واقعیت افزوده (اضافه کردن بعضی تصاویر و عناصر به محیط اطراف در دنیای واقعی) و احتمالاً قدرتمندترین بازی موبایلی گروهی بود که از این تکنولوژی استفاده می‌کرد. این همان چیزی است که ما از آن به‌ عنوان «مخل انفجار بزرگ» (big‌bang disrupter) یاد کرده‌ایم. محصول جدیدی که معمولاً رقیبی ندارد و دوره موفقیت آن، نسبت به انتظار طرفداران بازار سنتی، کوتاه‌تر است.

خاموشی پوکمون گو

دوره موفقیت «Pokémon Go» هم بیشتر از چند ماه طول نکشید. در هفته اول، 7.5 میلیون کاربر، این بازی را دانلود کردند. تنها یک هفته بعد، به اوج موفقیت خودش دست پیدا کرد و تنها در یک ساعت و 25 دقیقه از یک روز، 28 میلیون و پانصد هزار کاربر با این اپلیکیشن بازی کردند. اما این دوره، بیشتر از 10 هفته دوام نداشت و تنها در عرض یک ماه، 15 میلیون نفر از کاربران خودش را از دست داد. با پایان تابستان، حیوانات، به‌ همراه مبلغی به ارزش 6.7 میلیارد دلار که صاحبان شرکت نینتندو (Nintendo) برای توسعه این بازی به نیانتیک (Niantic) داده بود، همه از بین رفتند. سرمایه‌گذاران با این تصور که درآمد 35 میلیون دلاری ماه اول بازیکنان ادامه پیدا می‌کند، 23 میلیارد دلار به کل دارایی فروشگاه نینتندو اضافه کردند که در ماه اگوست ورشکست شد و ازبین رفت.

تنها پدیده‌ایی که به‌سادگی تمام شد، «Pokémon Go» بود. «Big‌bang disrupters»ها مانند: «Fitbit»، «GoPro»، «Zenefits» و «TiVo»، به طرز باورنکردنی‌ای رشد کردند و بعد به‌ سرعت از دور خارج شدند. چرا که، هیچ برنامه‌ای برای ابتکارات و نوآوری‌های بعدی‌ خود نداشتند. شرکت‌هایی که در این موقعیت قرار می‌گیرند، نه‌ تنها راهی برای پس گرفتن درآمد ازدست‌ رفته، پیدا نمی‌کنند، بلکه نسبت به محصولی که درحال‌ حاضر دیده نمی‌شود، متعهد شده‌اند. که درنهایت، نتیجه اغلب آن‌ها، شکست است.


این افزایش و افت چشمگیر، ما را به یاد جمله معروف «F. Scott Fitzgerald» می‌اندازد که با اشاره به موفقیت شگفت‌آور و کوتاه‌ مدت صنعت پررونق سینما در اوایل قرن بیستم؛ گفت:

“بحران عملکرد دوم در زندگی امریکایی‌ها وجود ندارد.»، اما همان اتفاقات یا شاید بیشتر، در انتظار بسیاری از کسب‌وکارهای داغ امروز هستند.”

خبر خوب اینکه مرگ زودرس بسیاری از شرکت‌های جوان و تازه‌کار، مطالعه اصولی دلایل شکست شرکت‌های مدرن و راه‌کارهای حل مشکلات آن‌ها را ساده‌تر کرده است. با استفاده از یک پایگاه‌داده شامل بیش از 300 «big‌bang disrupter» از تمام صنایع، درس‌های مهمی را از نحوه دستیابی به یک موفقیت در رویارویی با بحران‌های عملکرد دوم، کشف کردیم.


مهمترین مشکل استارت آپ‌ها چیست؟

هرچند تمرکز ما، روی لحظه بحران استارت‌آپ‌ها است، اما تنها مشکل «big‌bang disrupter»ها، شکست در رویارویی با بحران عملکرد دوم نیست. در دنیای امروز، حتی موفق‌ترین و با ارزش‌ترین شرکت‌ها هم، به‌ ندرت از اولین بحران‌شان، جان سالم به‌در می‌برند.

میانگین طول‌ عمر شرکت‌های ثبت‌شده در فهرست Standard & Poor’s 500) S&P ۵۰۰) از 67 سال (در سال 1920 میلادی) به 15 سال (سال 2018) کاهش یافته است. بنابر گفته «ریچارد فاستر» (Richard Foster)؛ یکی از اعضای هیأت مدیره مؤسسه کارآفرینی «Yale»، سه‌چهارم شرکت‌های این فهرست در سال 2020، جزء شرکت‌هایی خواهند بود که در سال 2010، ناشناخته بودند.

این چرخه عمر کوتاه‌ مدت، در درجه اول نتیجه گسترش سریع اختلال دیجیتال در صنایعی است که عمدتاً تحت تأثیر موج اول تحول اینترنتی؛ شامل: تولید (اختلال ایجاد شده با چاپ‌ سه‌بعدی و اینترنت اشیاء، کشاوزی (هواپیماهای بدون سرنشین و سنسورها)، حمل‌و‌نقل (خودورهای بدون راننده) و خدمات حرفه‌ایی قرار نگرفته‌اند. حتی اگر رویارویی با بحران‌های عملکرد دوم هم جزء حادترین مشکلات استارت‌آپ‌ها باشد، صاحبان مشاغل به‌خوبی می‌دانند که چرا این اتفاق‌ها افتاده‌اند و چطور باید از آن‌ها پیشگیری کرد.

در بخش دوم این مطلب با ارائه مطالبی در مورد “موفقیت در کسب وکار” ادامه خواهیم داد.


منبع مقاله: مهم‌‌ترین عوامل شکست یا موفقیت استارت‌آپ‌ها — بخش اول



طبقه بندی: راهکارهای موفقیت،
منبع مقاله: مهم‌‌ترین عوامل شکست یا موفقیت استارت‌آپ‌ها — بخش اول
[ جمعه 3 فروردین 1397 ] [ 09:16 ب.ظ ] [ احمد حیدری ]
نظرات
.: Design By: Ahmad Heydari :.

درباره وبلاگ


مرجع ارائه آموزشهای روزانه و رایگان در حوزه ی پیشرفت شخصی و راهکارهای موفقیت